Zdroj: www.cebra.biz, leden 2014
Proč může být pro nákup kancelářského materiálu výhodnější on-line tržiště než rámcová smlouva, vysvětlí zakladatelé zásobovací platformy Mercateo Peter Ledermann a Sebastian Wieser. Ti také představí svůj nový koncept „Office-Premium“, který funguje jako nákupní pool a slibuje příznivé ceny i pro malé firmy.
Být v kontaktu se všemi Alternativa: centralizace nákupních dodavateli je docela námaha procesů
Obchodníci s kancelářským materiálem hledají stále častěji způsoby jak zvýšit svůj obrat. Internetová tržiště jsou pro to ideálním místem. Na tržišti se potkávají obchodníci a zákazníci, aby spolu uzavřeli obchod. Tak to fungovalo už před tisíci lety a funguje to tak v oblasti e-commerce i dnes, pouze s nepatrným rozdílem že všechno probíhá on-line. Výhodou je, že vedle kancelářského materiálu nabízí internetové tržiště vše pro chod kanceláře i speciální sortiment zboží. Obchodníci tedy nemusí své zákazníky oslovovat přímo a nepotřebují tudíž žádný marketing.
Především však profitují zákazníci, kteří si mohou na jednom místě pohodlně a online objednat vše, co potřebují – kancelářský papír pro sekretářku, server pro IT oddělení, pracovní rukavice pro správce budovy nebo leštící přípravky pro firemní vozy. Navíc tím že online tržiště vystupuje jako jeden obchodník a dodavatel, s jednou fakturou, jednou kontaktní osobou a kompletním e-procurement systémem, se otevírají úplně nové možnosti v podnikání zejména v managementu C-dílů.
Internetové tržiště nabízí transparentnost a efektivitu
Hlavní předností online tržiště je, že se díky cenovému srovnání nabídek spolu s dodacími podmínkami vytváří transparentní podmínky. Nejlepší cena je samozřejmostí a není třeba ji vyjednávat individuálně. Stejně tak odpadá náročné vyhledávání u nejrůznějších dodavatelů a e-shopů. Provozovatel internetového tržiště není pouhým „prostředníkem“, ale funguje jako vyjednávací síla se všemi zúčastněnými subjekty, které se podílejí na vyřízení objednávky. Koncový spotřebitel si tak může objednat zboží přímo a nemusí s objednávkou zatěžovat nákupní oddělení. To umožní firmám zajistit nákup běžného kancelářského zboží externě (Business Process Outsourcing) a využít volnou kapacitu ve strategické oblasti.
Management C-dílů na vzestupu
Zajišťování C-dílů (zboží okrajové spotřeby) tvoří nezanedbatelnou část zásobování, přesto hraje v mnoha firmách podřadnou roli. To je škoda, protože právě zde mohou firmy podstatně ušetřit. Firmy se soustředí na oblast, která je pro ně klíčová a pro tu vyjednávají se svými dvorními dodavateli individuální podmínky a ceny. Dokáže na tom model online tržiště něco změnit a cenově porazit rámcovou smlouvu? Odpověď zní zcela jasně: Ano. Online tržiště mohou konkurovat rámcovým smlouvám, pokud využijí obrovský potenciál svých zákazníků a začnou o ceně vyjednávat.
Členové představenstva společnosti Mercateo Peter Ledermann a Sebastian Wieser jsou pyšní na ocenění „Deloitte Technology Fast 50 Award 2013“.
Zásobovací platforma Mercateo tento krok udělala a využila objem nákupů svých statisíců zákazníků – menších a středně velkých firem – a poptala největší dodavatele kancelářského materiálu. Vítěz výběrové řízení zlevnil v celkovém sortimentu kancelářského materiálu přes 17 000 položek, především značkové zboží známého výrobce. Proto lze získat v segmentu kancelářského materiálu cenu, která dokáže konkurovat rámcovým smlouvám velkých koncernů. Mercateo poskytuje toto cenové zvýhodnění přímo a bez požadavku minimálního obratu všem svým zákazníkům, kteří se připojí k otevřené nákupní skupině. (www.mercateo.com/office-premium).
S rostoucím objemem poptávek jsou neustále a v pravidelných intervalech vypisována nová výběrová řízení, čímž vlastně Mercateo přebírá za zákazníky management nákupu. Navíc již u menších objednávek není účtováno dopravné. Podle informací společnosti Mercateo je předmětem výběrového řízení i specifické zboží jako např. přístroje. Nabízí se otázka, jestli je vůbec nutné vyjednávat rámcové podmínky s každým jednotlivým dodavatelem zvlášť, když je to časově náročné a drahé. Vlastně jen pokud by mezi více než deseti milióny položek dosud nebyl k dispozici nějaký specifický druh zboží, ale i pro takový velmi nepravděpodobný případ nabízí Mercateo řešení – zákazníci si mohou sami integrovat na platformu své vlastní dodavatelské katalogy.
Jednoduché vyhledávání a uživatelský komfort
Potřebuje-li zákazník jiné zboží než kancelářské potřeby, má možnost vybírat z obrovského sortimentu otevřeného internetového tržiště. Díky jednoduchému vyhledávání, podrobnému filtrování a nápovědě zákazník snadno a rychle nalezne požadovaný druh zboží a objedná. Stejně tak je možné vyhledávat pomocí EAN kódu nebo výrobního čísla. V budoucnu bude možné objednat firemní razítka, vizitky, rezervovat semináře, cestu nebo hotel. To promění vizi o pokrytí kompletních požadavků zákazníka v realitu. Společnost Mercateo se svým „Office Premium“ naznačila směr a poskytla svým zákazníkům přístup ke speciálním podmínkám.
Platforma se 600 dodavateli na jednom otevřeném tržišti a preferovaní dodavatelé v jednom uzavřeném prémiovém okruhu – je jasné, že rámcových smluv se můžeme vzdát. Rozhodující je přitom právě efektivní proces zpracování objednávek, který sníží počet dodavatelů a tím i zpracovaných faktur. Dokáže-li všechno pokrýt jedna platforma, pak se z ekonomického hlediska vyplatí na takový trh přijít.