Home » Tisk » Tiskové zprávy » Německá společnost Mercateo jako model pro internetový průmysl Ameriky

Oboustranný síťový efekt na B2B-zásobovací platformě Mercateo

Německá společnost Mercateo jako model pro internetový průmysl Ameriky

MRC Sebastian Wieser 1 (JPG)
Dr. Sebastian Wieser sprach vor 100 Topmanagern globaler Internetunternehmen. [Foto: Mercateo]

Pokud se na pozvání nejznámější high-tech-elitní univerzity na světě dostaví Rakušan a v Americe vypráví o tom, proč by se další internetový rozruch měl točit kolem německé společnosti – pak je na čase zbystřit svou pozornost: dr. Sebastian Wieser, zakladatel německé společnosti Mercateo, B2B-zásobovací platformy, vysvětloval na špičkovém „sympoziu Platform Strategy Executive“ u MIT Media Lab v Bostonu oboustranný síťový efekt, který může dát extrémní dynamiku růstu novému obchodnímu modelu Mercateo.

Jen málo obchodních modelů může produkovat explozivní růst podniku, jako například Facebook nebo Google. Co se skrývá za tajemnými síťovými efekty, které podněcují činnost těchto internetových firem? Která bude další z internetových společností, která vytvoří rozruch tohoto typu? Na pozvání celosvětově známých vědců se na „sympoziu Platform Strategy Executive“ (http://digital.mit.edu/platform) na Technologické univerzitě v Massachusetts (MIT) koncem července setkalo více než 100 vrcholových manažerů globálních internetových společností jako například Cisco, Salesforce a Thomson Reuters i špičkoví novináři tohoto odvětví. Jedno zjištění: mezi Hightech-elitami u MIT Media Lab je německá společnost Mercateo považována za jeden z modelů, který má potenciál se v budoucnu tak významně zapsat do historie podobně jako Facebook nebo Google.

Zvláštností obchodního modelu Mercateo je: společnost prostřednictvím chytrých kombinací zájmů kupujících i prodávajících, úmyslně vytváří samoposilňujúce síťové efekty pro firemní zákazníky. V procesu takzvaném Ping motivují firemní zákazníci své dodavatele, aby své služby nabízeli prostřednictvím zásobovací platformy Mercateo. Zakladatel společnosti, Sebastian Wieser uvedl: „To je první část naší síťové strategie, kterou jsme v roce 2008 úspěšně realizovali. V posledních pěti letech nás to vyneslo v průměru nad 30 procentní růst výrazně nad hranice obratů ve výši více než 100 milionů eur“.

Naopak, v procesu Pong přinesou dodavatelé svých zákazníků na platformu Mercateo. Z Rakouska pocházející Wieser ve své přednášce uvádí: „Dodavatelé přinesou svých zákazníků k nám a my je za to odměníme. Jelikož dodavatel poskytuje své služby na našem přehledném trhu se zvýšenou konkurencí, s Last-Call-Option získá možnost, aby pro své zákazníky předložil jako poslední svoji nabídku. Takto se může ujistit, že získá zakázku i od takových zákazníků, kteří kladou důraz i na alternativní zdroje dodávek“.

Tato druhá fáze síťové strategie Mercateo se dostane do horkého stádia na začátku roku 2014. Pomocí tohoto nového mechanismu jsme získali k naší zásobovací platformě již nyní více než 60 zákazníků, včetně malých a středních podniků a společností. „Ne my jsme dostali tito zákazníky na naši platformu, ale přinesli je k nám jejich dodavatelé. Dodavatelé by neměli propásnout tento vývoj a měly by využít možnosti, že ten kdo aktivně a jako první přinese zákazníka k Mercateo, bude mít s Last-Call-Option výhody spojení s tímto zákazníkem. V opačném případě se může stát, že ztratí zákazníka, jehož zároveň v krátkém čase může získat konkurence – jiný dodavatel“.

Výhody pro dodavatele a zákazníky

Společnost Mercateo, která byla založena v roce 1999, se svou investicí s více než 400 pracovními lety do technického vývoje platformy, vytvořila takové podmínky, aby mohla spájet zákazníky, dodavatele a další  partnery jedinečným, inovativním způsobem. „Náš obrovský tým softwarových programátorů a odborníků buduje denně naši platformu a vedle toho denně vytváří důležité vyhledávací funkce, funkce elektronického zásobování jakož i nové připojení pro rozhraní“, říká pan Wieser. „Takto můžeme růst se ziskem a přináší to mnoho výhod a skutečné síťové účinky pro všechny zúčastněné. Poznali to i návštěvníci tohoto sympozia, mezi nimiž jsou přítomni ti nejlepší světoví experti z internetové oblasti. To, že zde na MIT je prezentována německá internetová společnost jako model, potvrzuje naše fantastické výhledy do budoucna“.

Přesvědčivá myšlenka platformy

Vyjádření pana Wiesera se setkali u účastníků sympozia MIT s velkým zájmem. „Mercateo je fascinujícím příkladem pro rozvoj a vývoj platformy. Společnost Mercateo objevila nový význam trhu a k tomu ještě i nové dodavatelské vztahy a mechanismy vytváření cen „, ještě během prezentace nadšeně říkal anglicky pan George Westerman, profesor univerzity MIT Sloan School of Management.